نمونه شکواییه ترک انفاق

22 شهریور 1403 0 4964
شکواییه ترک انفاق

بازدید کننده بزرگوار، در این مقاله یک نمونه شکواییه ترک انفاق برایتان قرار داده ایم تا با چارچوب تنظیم شکواییه آشنا شوید.

مطلب مرتبط: ترک انفاق چیست؟ ضمانت اجرای نفقه زن

نمونه شکواییه ترک انفاق

شاکی: (زوجه) خانم: .../ کد ملی: .../ آدرس: ...

مشتکی عنه: (زوج) آقای: .../ کد ملی: .../ آدرس: ...

محل وقوع جرم: تهران، ...

موضوع جرم: ترک انفاق

مطلب مرتبط: نمونه قرار منع تعقیب در ارتباط با اتهام ترک انفاق

دادستان محترم دادسرای عمومی و انقلاب دادسرای ناحیه ... تهران

با سلام و دعای خیر؛

احتراماً اینجانب ... شاکی پرونده به استحضار می رساند:

مستند به تصویر مصدق عقدنامه شماره ... که به پیوست شکواییه حاضر تقدیم گردیده است، مشتکی عنه آقای ... همسر دائمی و شرعی اینجانب می باشند که در تاریخ ... در دفتر ازدواج شماره ... شهرستان ... به عقد یکدیگر درآمده ایم. مشتکی عنه از تاریخ ... تاکنون بدون دلیل شرعی و قانونی موجه از پرداخت نفقه به اینجانب خودداری می نمایند، در صورتی که بنده تاکنون به تمامی وظایف قانونی و شرعی خود عمل نموده و آمادگی کامل به تمکین عام و خاص را نیز دارا می باشم. با توجه به اینکه در حال حاضر در وضعیت اقتصادی نامناسبی به سر می برم، مشتکی عنه هیچ توجهی به وضعیت بنده ندارند. همچنین اینجانب طی اظهارنامه شماره ... مورخه ... مراتب اعلام نارضایتی من باب عدم پرداخت نفقه و در عسر و حرج قرار گرفتن خود را به ایشان اعلام نموده ام که متاسفانه اظهارنامه ارسالی بی پاسخ مانده است.

لذا با توجه به ادله اینجانب که شامل تصویر مصدق عقدنامه، استشهادیه و … می باشد و با استناد به ماده 53 قانون حمایت خانواده مصوب 1391، تعقیب و مجازات ایشان را به اتهام ترک انفاق استدعا دارم.

با تجدید احترام

بیشتر بخوانید: بررسی شروط ضمن عقد نکاح مطابق با ماده 1119 قانون مدنی

مستندات قانونی مرتبط با شکواییه ترک انفاق

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:

شماره نظریه: 7/97/652 شماره پرونده: 97-9/4-652 تاریخ نظریه: 1397/03/30

خانمی با در داشتن صیغه نامه ای که در آن قید شده بوده نکاح دائم، علیه همسر خود شکایت ترک انفاق طرح کرده و زوجه باردار نیز نبوده، و در صیغه نامه قید شده بوده که در صورت احراز شرایط نسبت به ثبت آن اقدام گردد. حال بیان بفرمایید: که آیا آثار نکاح دائم از جمله بزه ترک انفاق بر چنین عقدی بار می باشد یا خیر؟

اولاً- سند ازدواجی که صراحتاً در آن قید شده: «نکاح دائم»، سند ازدواج دائم تلقی می گردد؛ ولو به صورت عادی تنظیم شده باشد. ثانیاً- چنانچه برای مرجع کیفری رسیدگی کننده به شکایت ترک انفاق زوجه، دائم یا موقت بودن نکاح فی مابین زوجین محرز نباشد، می تواند در اجرای ماده 21 قانون آیین دادرسی کیفری 1392 نسبت به صدور قرار اناطه اقدام و پس از اثبات نوع زوجیت فی مابین زوجین توسط دادگاه خانواده، در صورت اثبات دائمی بودن زوجیت نسبت به رسیدگی به شکایت ترک انفاق زوجه در اجرای ماده 53 قانون حمایت خانواده 1391 اقدام نماید.

 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:

شماره نظریه: 1398/96/7 شماره پرونده: 69-9/4-812 تاریخ نظریه: 1396/06/19

آیا رسیدگی به دعوای مطالبه نفقه ضمن شکایت کیفری ترک انفاق در دادگاه کیفری دو امکان پذیر است یا اینکه سالبه نفقه صرفاً در صلاحیت دادگاه حقوقی و شورای حل اختلاف است.

ماده 53 قانون حمایت خانواده «ترک انفاق زوجه از سوی زوج» را جرم انگاری کرده است و رسیدگی به این جرم و متفرعات آن از جمله ضرر و زیان ناشی از جرم تابع عمومات مقرر در قانون آیین دادرسی کیفری است. بنابراین، دادگاه جزایی به نسبت مدت زمانی که بزه ترک انفاق را محرز تشخیص دهد، مجاز به رسیدگی و صدور حکم در ارتباط با ضرر و زیان ناشی از جرم (نفقه پرداخت نشده) می باشد.

با وجود این شکواییه ترک انفاق که از نظر قضایی کامل می باشد اما در هر حال با توجه به متفاوت بودن هر پرونده و دارا بودن نکات و ظرائف خاص خود لذا این شکواییه شما را از مشاوره با وکیل بی نیاز نمی نماید.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.