نمونه رای ابطال اجرائیه چک به جهت عدم امضاء توسط صاحب حساب

24 فروردین 1402 0 2203
نمونه رای ابطال اجرائیه چک به جهت عدم امضاء توسط صاحب حساب

بازدید کننده بزرگوار، در این مقاله یک نمونه رای ابطال اجرائیه چک به جهت عدم امضاء توسط صاحب حساب برایتان قرار داده ایم تا با نحوه صدور رای در این زمینه آشنا شوید.

این نمونه رای که از شعبه یازدهم دادگاه تجدیدنظر استان قزوین صادر شده است درباره این موضوعات می باشد: ابطال اجرائیه چک، دستور موقت مبنی بر جلوگیری از ادامه عملیات اجرایی، مفهوم مخالف ماده 1301 قانون مدنی، ماده ۲۴ قانون اجرای احکام مدنی، رای ابطال اجرائیه چک به جهت عدم امضاء توسط صاحب حساب

بیشتر بخوانید: نحوه وصول چک پس از فوت صادرکننده چک

چکیده رای ابطال اجرائیه چک به جهت عدم امضاء توسط صاحب حساب

چنانچه نوشته ای فاقد امضاء منتسب به صادرکننده باشد قابلیت استناد علیه وی ندارد و صرف ثبت چک در سامانه صیاد به نام دارنده دلالت بر اشتغال ذمه صاحب حساب نمی نماید بلکه باید چک توسط صاحب حساب امضاء شده باشد.

بیشتر بخوانید: نمونه رای ابطال اجراییه چک به دلیل ربوی بودن رابطه پایه

رای دادگاه

در خصوص دادخواست آقای ... فرزند ... با وکالت خانم ... به طرفیت آقای ... فرزند ... به خواسته ی صدور حکم مبنی بر ابطال اجرائیه به شماره ۱۴۰۱۲۲۴۲۰۰۰۰۰۳۲۷۳۱ مورخه 28-01-1401 این دادگاه خصوص یک فقره چک صیادی به مبلغ ۱۵۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان و دستور موقت مبنی بر جلوگیری از ادامه عملیات اجرایی، مخلص ادعای خواهان اینکه همسر وی بدون اذن مبادرت به برداشتن چک امضاء شده از منزل و تحویل آن به خوانده نموده است، از طرفی معامله ی بین ایشان در خصوص مواد مخدر بوده و باطل می باشد، لذا استدعای صدور حکم به شرح خواسته را دارد. خوانده با رد ادعای خواهان تقاضای رد خواسته را نموده است، دادگاه با توجه به محتویات پرونده و استماع اظهارات طرفین، نظر به اینکه صدور چک صیادی مستلزم ثبت آن توسط دارنده دسته چک در سامانه می باشد و این امر با استفاده از شماره تلفن اعلامی به بانک که متعلق به صاحب حساب است انجام می شود. لذا دادگاه ادعای اول خواهان را مقرون به واقع نمی داند و با توجه به وجود رابطه زوجیت، ولو این اقدامات توسط زوجه وی انجام شده باشد بدون تردید بدون اطلاع و اذن خواهان نبوده است. در خصوص ادعایی اینکه خوانده وجهی به مبلغ چک در اختیار همسر وی قرار داده است تا وی مبادرت به خرید تریاک و تحویل آن به خوانده نماید، صرف نظر از اینکه این ادعا مبتنی بر دلیل نیست، نافی لزوم استرداد وجه نمی باشد چراکه در معاملات باطل، بطلان سبب انتقال مال به طرفین معامله نمی شود و در این معاملات هر یک از طرفین باید وجهی را که از طرف دیگر اخذ نموده است استرداد نماید، با توجه به اینکه خواهان با تقدیم دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به مدیونیت خود را مورد پذیرش قرار داده است، پس من الحیث المجموع وجود چک در ید دارنده آن دلالت بر اشتغال ذمه صادرکننده می نماید و بر این اساس دعوی خواهان موجه و در خور پذیرش نیست. در خصوص درخواست دستور موقت، نظر به اینکه قانونگذار در قسمت آخر ماده ۲۳ قانون صدور چک طریق و عنوان خالی جهت متوقف نمودن عملیات اجرایی مربوط به چک پیش بینی نموده است، و هرگاه قانونگذار بر خلاف اصل مندرج در ماده ۲۴ قانون اجرای احکام مدنی نظر به توقف یا تاخیر در اجرای حکم داشته باشد، این توقف یا تاخیر صرفاً بر اساس عنوانی است که در قوانین پیش بینی شده باشد مثلا قرار توقیف عملیات اجرایی موضوع ماده ۱۴۷ همان قانون یا قرار تاخیر اجرای حکم موضوع ماده ۴۲۴ قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص اعتراض ثالث اصلی و غیره در هر صورت امکان توقف عملیات اجرایی دادگاه با صدور دستور موقت از ناحیه همان دادگاه یا دادگاه دیگر امکان پذیر نمی باشد. النهایه با توجه به مراتب فوق دادگاه مستنداً به مواد ۱۹۷ و ۳۱۰ قانون آیین دادرسی مدنی حکم بر بطلان دعوی و قرار رد درخواست دستور موقت صادر و اعلام می نماید. این رای ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در دادگاه تجدیدنظر استان است.

رئیس شعبه دوم دادگاه محترم عمومی حقوقی شهرستان ...

مطلب مرتبط: مطالبه وجه چک با آخرین اصلاحات

رای دادگاه تجدیدنظر

در خصوص تجدیدنظر خواهی آقای ... فرزند ... با وکالت خانم ... به طرفیت آقای ... فرزند ... نسبت به دادنامه شماره 8725-1401 مورخ 24-06-1401 صادره از شعبه دوم دادگاه محترم عمومی حقوقی شهرستان ... در پرونده کلاسه 0100671 که به موجب آن در خصوص دعوی نخستین تجدیدنظر خواه بخواسته ابطال اجرائیه شماره 32731-1401 مورخ 28-01-1401 موضوع یک برگ چک صیادی به مبلغ 153/000/000 تومان و دستور موقت با این استدلال که چک صیادی بوده و از شماره تلفن همراه خواهان در سامانه صیاد ثبت شده و بدون اذن خواهان نبوده و هر چند این عمل را همسر خواهان (خانم ...) انجام داده باشد بدون اذن نبوده و رابطه زوجیت دارند و ادعای انجام معامله مواد مخدر فاقد دلیل است در نهایت حکم بر بطلان دعوا و قرار رد دستور موقت صادر کرده است. این دادگاه پس از بررسی اوراق و محتویات پرونده اعتراض را وارد میداند زیرا به دلالت نظر هیات کارشناسان امضاء و مندرجات دست نویس چک موضوع دعوا قابل انتساب به آقای ... نیست، بلکه توسط همسرش خانم ... نوشته و امضاء شده است و تعهدی دلالت بر پرداخت وجه چک از سوی تجدیدنظر خواه وجود ندارد و چنانچه نوشته ای فاقد امضاء منتسب به صادرکننده باشد مطابق مفهوم مخالف ماده 1301 قانون مدنی به ضرر او قابلیت استناد ندارد لذا به استناد مواد 348 و 358 قانون آیین دادرسی مدنی دادنامه تجدیدنظر خواسته نقض و حکم بر ابطال بطلان اجرائیه فوق الذکر صادر می گردد. رای صادره حضوری و قطعی است.

رئیس شعبه یازدهم دادگاه تجدیدنظر استان قزوین

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در عدالت سرا اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدیدنظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل