نمونه رای توهین به اشخاص

27 مرداد 1401 0 2181
نمونه رای توهین به اشخاص

بازدید کننده بزرگوار، در این مقاله یک نمونه رای توهین به اشخاص برایتان قرار داده ایم تا با نحوه صدور رای در این زمینه آشنا شوید.

این نمونه رای که از شعبه ... دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی عدالت شهرستان ... صادر شده است درباره این موضوعات می باشد: توهین به اشخاص، ماده 608 قانون مجازات اسلامی، مجازات تکمیلی متهم، ماده 23 قانون مجازات اسلامی، قرار تعلیق اجرای مجازات های اصلی، رای توهین به اشخاص

بیشتر بخوانید: جرم توهین در قانون چه مجازاتی را در پی دارد؟

چکیده رای توهین به اشخاص

در دادنامه پیش رو قاضی محترم، نوشتن نام و شماره تلفن شاکی در اماکن عمومی (مانند دستشویی عمومی) به همراه صفات ناروا را مصداق جرم توهین دانسته است.

بیشتر بخوانید: نمونه رای مطالبه خسارت معنوی ناشی از ارتکاب بزه های توهین و تهدید

گردشکار: شاکی مادر زن متهم است و بین طرفین اختلاف وجود داشته و پرونده های متعددی وجود دارد. در این پرونده با شکایت 11-07-1400 در صفحه 3 پرونده شاکی مدعی شده که در اماکن عمومی مثل دستشویی های عمومی صفات و رفتاری به شاکی نسبت داده شده و در کنار آن شماره تلفن شاکی درج شده است. از طرفین تحقیق شده و در پلیس فتا گوشی متهم بررسی شده و در آن تصاویری از همین موضوع دیوار نوشته ها کشف شده است. در ادامه بحث اعتبار امر مختومه پیش آمده ولی قرار موقوفی تعقیب به تایید نرسیده و در نهایت در صفحه 77 قرار منع تعقیب صادر شده است که با اعتراض شاکی، قرار منع تعقیب در صفحه 93 نقض شد. در دادسرا اتهام به متهم تفهیم و دفاعیات وی اخذ و در نهایت پرونده تقدیم این شعبه شد و در جلسه رسیدگی موضوع بررسی شد. اکنون ختم رسیدگی اعلام و با استعانت از خداوند متعال رای صادر می شود.

رای دادگاه

شکایت خانم ... با وکالت آقای ... علیه متهم آقای ... کد ملی ... متولد ... با وکالت ... دائر بر توهین از طریق درج کلمات توهین آمیز و رکیک در کنار شماره تلفن شاکی در اماکن عمومی و دستشویی پارک ... است که شاکی در تاریخ 11-07-1400 اعلام شکایت کرده است. با توجه به شکایت شاکی، سابقه اختلاف شدید خانوادگی طرفین، کشف عکس از شماره تلفن های درج شده در اماکن عمومی از گوشی متهم که در کنار شماره تلفن شاکی نام او (...) و دخترانش ... و ... و شماره تلفن های آنها نیز درج شده است و ملاحظه تصاویر مربوط از نظر دادگاه وقوع جرم توهین یعنی درج کلمات توهین آمیز توسط متهم بنا به علم قضایی محرز است و دفاع متهم مبنی بر اینکه او فقط پس از شنیدن موضوع از دیگران، برای پیگیری به آن محل رفته و عکس گرفته است موجه شناخته نشد، لذا مستند به ماده 608 اصلاحی 23-02-1399 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) با رعایت مصوبه 25-12-1399 هیئت وزیران درباره تعدیل میزان جزای نقدی جرایم و با رعایت ماده 160 و 162 قانون مجازات اسلامی 1392 دادگاه به استناد علم قاضی ناشی از مجموع قرائن و امارات مذکور فوق، وقوع جرم و توجه اتهام به متهم را محرز و مسلم دانسته و متهم را به پرداخت 240 میلیون ریال جزای نقدی درجه شش بابت توهین به شاکی خانم ... محکوم می کند. به علاوه اینکه به استناد ماده 23 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 و به عنوان مجازات تکمیلی وی را به مدت دو سال به منع اقامت در ... و اقامت اجباری در ... محکوم می کند که اجرای احکام کیفری باید این مطلب را به مراجع مربوط اعلام کند و چنانچه طی مدت مجازات تکمیلی مفاد حکم را رعایت ننماید، دادگاه صادر کننده حکم به پیشنهاد قاضی اجرای احکام برای بار اول مدت مجازات تکمیلی 2 ساله را تا یک سوم افزایش و در صورت تکرار بقیه مدت محکومیت را به حبس یا جزای نقدی درجه 7 یا 8 تبدیل می کند.

البته با توجه به ضرورت حفظ جنبه بازدارندگی مجازات ها و فقدان سابقه کیفری موثر متهم و با هدف پیشگیری از ادامه تنش بین طرفین و پیشگیری از وقوع جرم، در اجرای مواد 46 و 47 و 49 و 50 و 51 و 52 قانون مجازات اسلامی 1392 دادگاه قرار تعلیق اجرای مجازات های اصلی و تکمیلی مذکور را به مدت 3 سال صادر می کند ولی در صورت ارتکاب جرم عمدی موجب حد، قصاص یا دیه یا تعزیر تا درجه 7 و صدور حکم قطعی، قرار لغو تعلیق صادر و علاوه بر مجازات جرم جدید مجازات معلق شده نیز اجرا خواهد شد. رای صادر شده حضوری بوده، ظرف مدت 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در شعب محترم دادگاه تجدیدنظر استان ... است.

رئیس شعبه ... دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی عدالت شهرستان ...

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در عدالت سرا اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدیدنظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل