نحوه طرح دعوای تایید بطلان معامله به جهت فقدان قصد انشاء

تایید بطلان معامله به جهت فقدان قصد انشاء
07 مرداد 1403 0 198
بطلان معامله به جهت فقدان قصد

نحوه طرح دعوای تایید بطلان معامله به جهت فقدان قصد انشاء

 قانونگذار در ماده 190 قانون مدنی، شرایط اساسی صحت معاملات را برشمرده است که یکی از آن شرایط وفق بند ۱ ماده فوق، وجود قصد و رضا می باشد. رضا در انجام معامله به معنای میل و رضایت داشتن به انجام معامله و اکراه نداشتن است. منظور از قصد در انجام معامله، ایجاد یک عمل حقوقی در عالم ذهن می باشد. جهت تحقق یک عقد، وجود قصد انشاء لازم و ضروری می باشد (وفق ماده ۱۹۱ قانون مدنی). حال اگر معامله ای میان طرفین منعقد گردد و طرفین آن، در واقعیت، قصد انجام معامله را نداشته باشند و به صورت کاملا صوری اقدام به انجام معامله نموده باشند، معامله منعقده از ابتدا باطل خواهد بود. در مقاله حاضر سعی می گردد به تفصیل در خصوص نحوه طرح دعوای تایید بطلان معامله به جهت فقدان قصد انشاء پرداخته شود. 

مطلب مرتبط: نمونه رای بطلان معامله به جهت صوری بودن

شرایط طرح دعوای تایید بطلان معامله به جهت فقدان قصد انشاء

جهت طرح دعوای تایید بطلان معامله به جهت فقدان قصد انشاء لازم است که اولاً عقدی به صورت صوری و ظاهری منعقد شده باشد. ثانیاً قصد واقعی خرید و فروش میان طرفین عقد وجود نداشته بوده باشد. ثالثاً خواهان دعوای تایید بطلان معامله به جهت فقدان قصد انشاء ذینفع بوده و این مساله توسط دادگاه، احراز گردد. دعوای تایید بطلان معامله به جهت فقدان قصد انشاء یک دعوای مالی می باشد که اگر مال موضوع دعوا، مال منقول باشد، هزینه دادرسی آن براساس مبلغ تقویمی پرداخت می شود و اگر مال، غیرمنقول باشد، هزینه دادرسی آن برحسب ارزش منطقه ای ملک پرداخت می گردد. دادگاه صالح جهت طرح دعوای تایید بطلان معامله به جهت فقدان قصد انشاء یا دادگاه محل اقامت خوانده است یا محل انعقاد عقد. 

بیشتر بخوانید: روش های شناسایی معامله صوری

نکات مهم در طرح دعوای تایید بطلان معامله به جهت فقدان قصد انشاء

1- دعوای تایید بطلان معامله به جهت فقدان قصد انشاء معمولا یا زمانی مطرح می گردد که مدیون جهت فرار از ادای دین، اقدام به انتقال صوری اموال خود به دیگران نموده و طلبکار با طرح این دعوا، در صدد اثبات صوری بودن معامله مدیون و‌ مالک فعلی است یا آنکه مالک ملک بنا به هر علتی اقدام به انتقال صوری مال خود به دیگری می نماید اما آن فردی که مال به وی منتقل شده است، خود را مالک واقعی مال می داند و انتقال صوری را قبول ندارد بنابراین در این حالت، دعوا میان مالک و منتقل الیه خواهد بود.

2- در صورتی که در زمان انشاء عقد، قصدی وجود نداشته باشد، عقد باطل خواهد بود و تفاوتی نمی نماید که این فقدان قصد بدلیل خواب، بیهوشی و ... باشد. (مستنبط از بند 1 ماده 190 و ماده 191 قانون مدنی)

3- معمولا در معاملاتی که به صورت صوری و به قصد فرار از ادای دین انجام می شود مدیون اقدام به انتقال مال خود به بستگان نزدیک مانند همسر، پدر، مادر و ... می نماید. هر چند که کشف نمودن قصد واقعی افراد از انجام معامله کار بسیار سختی است اما دادگاه می تواند با تمسک به قرائنی مانند بررسی فیش های واریزی ثمن معامله یا بررسی آنکه مال در ید چه کسی است و‌ ... به نیت واقعی افراد پی ببرد.

4- معامله به قصد فرار از ادای دین معمولا یا به صورت صوری انجام می گیرد که در واقع معامله به صورت ظاهری انجام شده و قصد واقعی طرفین انتقال مال نبوده است و یا معامله به صورت واقعی انجام شده است یعنی آنکه طرفین واقعا اقدام به خرید و فروش نموده و مال به منتقل الیه منتقل می گردد. در این حالت، قصد انتقال دهنده، خارج نمودن مال از ید خویش است تا طلبکاران نتوانند مال وی را توقیف نمایند. اگر این نوع معامله صوری اثبات شود، خریدار مطلع، موظف به پرداخت طلب طلبکار می باشد.

5- بعضا مشاهده می گردد که مرد در طول دوران زندگی‌ مشترک، بنا به دلایلی اعم از قدردانی از زحمات همسر خود و ... اقدام به انتقال مال به وی می نماید بدون آن وجهی میان آنان رد و‌ بدل گردد. اما در زمانی که میان زوجین اختلافی حادث می گردد، زوج با طرح دعوایی مدعی انجام یک معامله صوری می شود. در این حالت می توان اینگونه بیان نمود که درست است که وجهی میان زوج و زوجه رد و بدل نشده است اما در آن زمان، قصد واقعی طرفین انتقال مال بوده است. هم چنین در فرضی که زوج به جهت فرار مالیاتی، اقدام به انتقال مال به زوجه نموده است، عمل وی مشمول قاعده اقدام خواهد بود.

6- مطابق با قوانین و مقررات موجود، در تمایز میان اراده باطنی و اراده ظاهری در تنظیم عقود، اراده باطنی ارجحیت دارد. این موضوع در فقه نیز تحت قاعده «العقود تابعه القصود» منعکس گردیده است. مقنن در مواد 191 و 463 قانون مدنی نیز به این موضوع اشاره نموده است. ناگفته نماند که بطور معمول، ظاهر غالبا دلالت بر واقعیت دارد و محمول بر صحت تلقی می گردد و فردی که خلاف این امر را ادعا می نماید، موظف به اثبات ادعای خویش است.

7- انجام معامله به قصد فرار از ادای دین، دارای وصف کیفری بوده و عنوان مجرمانه تلقی می گردد و در صورت وجود تمامی شرایط مندرج در ماده 21 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، من جمله انجام معامله صوری پس از صدور حکم قطعی دادگاه علیه بدهکار، فرد قابل تعقیب و مجازات خواهد بود. 


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.