مراحل اجرای حکم در دادگاه حقوقی به چه صورت می باشد؟

04 دی 1398 0 932
مراحل اجرای حکم در دادگاه حقوقی به چه صورت می باشد؟

روند اجرای حکم چگونه انجام می شود؟

پس از آنکه رای توسط دادگاه صادر و قطعی گردید، کسی که رای به نفع او صادر شده است، بعد از گذشت مدت زمانی که رای قطعی میگردد، می بایستی از دادگاه صادر کننده رای بدوی، تقاضای صدور اجرائیه نماید. مطابق با ماده ٥ قانون اجرای احکام مصوب سال ١٣٥٦، صدور اجرائیه بر عهده دادگاه نخستین می باشد یعنی دادگاهی که دادخواست اولیه به آن دادگاه داده شده و رای نخستین را صادر نموده است.

بیشتر بخوانید: نحوه رفع بازداشت مال توقیف شده در اجرای احکام

مراحل صدور اجرائیه

بطور کلی میتوان گفت جهت اجرای حکم صادره می بایستی مراحل زیر به ترتیب طی شود:

  1. حکم صادر شده ابلاغ شود.
  2. حکم صادر شده قطعی شود.
  3. تقاضای صدور اجرائیه به دادگاه نخستین داده شود.

پس از آنکه مراحل ذکر شده فوق، انجام گرفت، توسط مدیر دفتر شعبه بدوی، اجرائیه صادر می گردد.

اجرائیه برگه ای است که حاوی مشخصات ذیل می باشد:

  • مشخصات کسی است که رای به نفع او صادر شده است.
  • مشخصات کسی که حکم بر علیه او صادر شده است.
  • متن حکم صادره و درج نوع و میزان محکومیت کسی که حکم بر علیه او صادر گردیده است.

پس از آنکه برگه اجرائیه صادر گردید، به محکوم علیه (کسی که رای بر علیه او صادر شده است) ابلاغ میگردد که ظرف مهلت مقرر جهت اجرای حکم در دادگاه حاضر گردد. بعد از گذشت مدت زمان ذکر شده، پرونده به اجرای احکام ارسال می شود. دادورز اجرای احکام، پرونده را ثبت و بسته به موضوع دعوا، رای صادره را اجرا می نماید. در صورتی که در روند رسیدگی دادگاه، مالی از خوانده دعوا شناسایی و توقیف شده باشد (بوسیله صدور قرار تامین خواسته)، پس از ارسال پرونده به اجرای احکام، دادورز اجرای احکام توسط کارشناس رسمی دادگستری، آن مال را قیمت گذاری نموده و در مرحله بعد آن مال به فروش می رسد و رای صادره اجرا می گردد و آن مبلغ به کسی که رای به نفع او صادر شده است پرداخت می شود. در صورتی که مبلغ فروش رفته بیش از میزان مبلغ محکومیت باشد، مازاد آن به کسی که مال او بفروش رفته، عودت داده می شود.

در شرایطی که در روند رسیدگی پرونده، مالی از خوانده دعوا شناسایی نگردد، با ارسال پرونده به اجرای احکام استعلاماتی می بایست از ادارات ثبت اسناد و املاک، راهنمایی و رانندگی، همراه اول و بانک ها در جهت شناسایی اموال محکوم علیه انجام می گیرد. اگر با طی کردن این مراحل، اموالی از محکوم علیه شناسایی شود، آن مال توقیف میشود و با فروش آن، حکم اجرا می گردد. اما اگر مالی از طرف شناسایی نشود، به تقاضای کسی که رای به نفع او صادر گردیده، حکم جلب محکوم علیه صادر میشود و ممنوع الخروج می گردد. اگر موضوع پرونده اجرای احکام غیرمالی مانند تخلیه یک ملک باشد، توسط دادورز اجرای احکام وقت مناسبی تعیین و حکم اجرا می گردد.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل